Dacă aveţi treburi pe la Fisc, Primărie sau orice altă instituţie publică iar funcţionarul vă solicită o copie a cărţii de identitate, aduceţi-i aminte că nu mai sunteţi obligat să căutaţi un copiator, ci puteţi să-i faceţi o poză cu telefonul mobil şi să o trimiteţi pe adresa de mail a instituţiei.
Deşi a intrat în vigoare încă din 2016, Ordonanţa de urgenţă 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative este şi în prezent ignorat de funcţionarii anumitor instituţii publice, care îi pun pe cetăţeni pe drumuri pentru a depune cereri, ori copie a actului de identitate, chiar dacă aceştia ar putea să-şi rezolve treburile comod, din faţa propriului calculator.
S-a întâmplat unei cliente din Oradea care avea treabă la o instituţie din Arad. I s-a solicitat copie a cărții de identitate şi, deşi a cerut o adresă de mail ca să o trimită, i s-a spus să o ducă personal. Alt drum, alte cheltuieli.
Asta deşi OUG 41/2016 stabileşte clar contrariul. Adică mai puţine documente pe care oamenii trebuie să le ducă la instituţii, mai puţine drumuri la ghişee, mai puţine cheltuieli.
Pachetul de măsuri de simplificare a relaţiei dintre cetăţean şi administraţia publică prevede că toate instituţiile publice sunt obligate să publice informaţii şi modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic – atât pe pagina proprie de internet, cât şi pe contactul unic electronic www.edirect.e-guvernare.ro – în variantă actualizată şi într-un format care să permită descărcarea şi completarea lor pe calculator de către beneficiar.
Totodată, potrivit actului normativ, instituţiile publice sunt obligate sa accepte copie în format electronic a cărții de identitate, transmisă prin e-mail, asigurând condiţiile prevăzute de reglementările legale privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal.
O altă măsură de debirocratizare este eliminarea obligaţiei de a depune copie legalizată a documentelor la furnizarea serviciilor publice, cerinţa fiind înlocuită cu certificarea conformităţii cu originalul de către funcţionar.
Instituţiile publice sunt obligate, de asemenea, să accepte documente eliberate de către persoanele juridice în format electronic, dacă au o semnătură electronică calificată sau avansată.
Important este că instituţiile publice au obligaţia de a oferi metode alternative de plată a serviciilor publice furnizate contra cost, deci fie plata cu cardul, fie alte sisteme de plată.
De asemenea, instituţiile publice sunt obligate să folosească cu precădere mijloacele electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice, acolo unde beneficiarul are şi este de acord să furnizeze o adresă de poştă electronică. Adică să facă întreaga corespondenţă cu cetăţeanul prin e-mail.
(sursa foto: istockphoto.com)